Nyheter 

Västerås bygger futuristiskt resecentrum

En futuristisk centralstation och en ny stadsdel. Politikerna i Västerås har stora planer för vad som kan bli det dyraste bygget i stadens historia. Närheten till Stockholm och bostadsbristen  i huvudstaden har gjort att fler människor väljer att bo i Västerås och många pendlar med tåg till Stockholm.
Resenärerna förväntas tredubblas inom de närmsta 20 åren skriver Per-Anders Staav i lokaltidningen som entusiastiskt ser fram emot ombyggnationen. En entusiasm som inte delas av alla.

För ungefär tjugo år sedan byggde Västerås om centralstationen. Syftet var då att göra plats för mer tågtrafik och att göra det enklare för resenärer och pendlare. Nu är det dags igen. Resandet ökar snabbare än beräknat och för att klara av framtidens påfrestningar tycker politikerna att det är dags att börja förbereda sig. Anders Teljebäck (S) förutspår ett lyft för staden.
– Ett nytt resecentrum kommer att öka tillgängligheten, både för människor som vill ta sig till Västerås och de som vill ta sig runt i stadskärnan. Idag är stationen som en barriär mellan staden och vattnet som vi vill bygga bort.

En ny centralstation är inte det enda som planeras. En helt ny stadsdel som förenar stadskärnan i söder med Mälaren i norr. I nuläget är det planerat att börja bygga år 2020. Förslaget har fått motstånd från resenärer, pendlare och stadens invånare, främst på grund av kostnaderna och att det förväntas ta 10–15 år innan resecentrumet och den tillhörande stadsdelen står färdigt.

Centralen som den ser ut idag
Skiss av det nya resecentrumet. Illustration: Bjerke Ingels Group

Vad tycker du om det nya resecentrumet som ska byggas?

Anna Lundbohm, 58:
Flera övergångar är bra för det blir lättare åtkomlighet men jag tycker att den är alldeles för dyr och modern.

Marlene Zufic, 32:
Västerås är en stor stad så det är verkligen dags för en uppdatering samt att jag tror att det kan gynna Västerås turism.

Jonatan Jansson, 20:
Fett coolt, det ser riktigt maffigt ut på bilderna.

Den totala kostnaden för projektet är ungefär två miljarder svenska kronor. Denna kostnad innefattar allt från byggmaterial till arbetskraft och logistik. Under ombyggnationen kommer tågtrafiken för det mesta att rulla på som vanligt. Under korta perioder kommer spåren stängas av helt och resenärer kommer att bli informerade i god tid. Det är inte bara tågresenärer som påverkas av bygget. I och med projektets omfattning kommer vissa vägar i närheten av byggarbetsplatserna att tillfälligt stängas av på grund av byggtrafik.
Den danska arkitektbyrån BIG, Bjarke Ingels Group har i samarbete med Tyréns och Kragh & Berglund designat den påkostade strukturen där taket är det som väcker mest uppmärksamhet. I övrigt planeras cykel- och gångvägar över rälsen, cykelparkeringar inomhus, kaféer, restauranger och butiker. Allt undersamma tak, över samma räls. En mötesplats och en central, på samma plats.

– Ett resecentrum borde vara till för att resa.
Detta säger Anna Lundbohm, en av många som pendlar till och från Stockholm varje dag. Hon fortsätter:
-Jag vill ha en fungerande tågcentral där tågen går på rätt tidpunkt, där det är tillräckligt med plats för alla och där jag kan parkera min cykel utanför.
Det maffiga taket och de moderna fönstren tycks inte övertyga alla. Anna tycker däremot att den ökade framkomligheten över rälsen låter som en bra idé:
-Mälaren och Västerås hänger ihop men just nu så fungerar stationen liksom som en mur mellan de båda. Att göra det mer framkomligt tycker jag är bra och något som jag längtat efter. 

Den nya stadsdelen Kungsängen kommer att ligga i anslutning till stationsbyggnaden. Bostadsområdet kommer att ge plats åt ungefär 4000 nya bostäder. Projektområdet är totalt 12 hektar stort och runt stationen och spårområdet kommer det förutom bostäder att byggas kontor och allmänna ytor. Den byggnad som utmärker sig mest förutom själva resecentrumet är Vasatornet. Här kommer det finnas plats för kontor på de lägre våningarna och boende högre upp. Med en mäktig lutning ut över Cityringen sträcker sig byggnaden 99 meter upp i luften, 18 meter högre än Skrapan. Arkitekturen på området beskrivs av Västerås stad som ”framträdande”. Futuristiskt, modernt och pråligt är också passande adjektiv för de preliminära skisserna.

Vasatornet ska bli 99 meter högt. Illustration: Bjerke Ingels Group

Det största problemet just nu handlar om den jättelika industribyggnadsom står där den nya stadsdelen ska byggas. Lantmännen, som äger denna fastighet, har yttrat sig om att de i nuläget inte har några planer på att flytta någonstans. Joachim Hass, VD för lantmännen vill skydda deras verksamhet och menar på att beslutet att riva Lantmännens fastighet togs utan samråd med honom eller någon annan inom företaget. Stadsplanerare tror att detta uttalande inte är något annat än en förhandlingsstrategi.

Själva tågrälsen ska även den uppdateras. De nuvarande fem spåren ska bli sex med flera plattformar på varje spår. Vem eller vilka som får möjlighet att förverkliga den än så länge tvådimensionella visionen är fortfarande oklart. Västerås Stad söker nu en byggprojekts chef som ska leda bygget för det nya resecentrumet. 

Kommunfullmäktige Anders Teljebäck svarar på mina frågor om resecentrumet:

Björn Olsson

Related posts