Nyheter 

En levande reklampelare

Under de senaste åren har en ny bransch tagit fart, där företag investerar stora delar av sina marknadsföringsbudgetar på samarbeten med så kallade influencers. En influencer tjänar i utbyte mot härliga bilder, fina lovord och direktlänkar pengar via sina sociala medier. Denna relativt nya yrkesbransch, som till största del består av unga kvinnor har det senaste varit mycket omdebatterad. Många ifrågasätter yrket och påstår att det inte är ett riktigt jobb att tjäna pengar på att ta snygga bilder, resa och leva lyxliv. 20-åriga Hanna Schönberg är en av de som på heltid jobbar som influencer och hon menar att denna syn är snedvriden.

Hanna Schönberg, 20 år. Foto: Olivia Sundling.

Hanna är 20 år och kommer från en liten stad i Västra Götaland. Hon jobbar som influencer och när vi träffas hemma hos henne en kylig förmiddag i januari håller hon på att packa om sin resväska för att några timmar senare hoppa på ett flyg till London. Hon har på sig ett vitt set och hon har en perfekt lagd makeup och perfekt stylat hår. Man förstår att hon ska iväg. Hanna sitter mittemot mig vid det lilla köksbordet och jag fascineras över hur jordnära och klok hon verkar vara trots att det självförtroende hon utstrålar är både överväldigande och lugnande på samma gång. När Hanna får frågan om hur det är att jobba som influencer ler hon brett och drar efter andan innan hon svarar:

– Superkul. Det är mitt drömjobb och jag älskar det. Jag är väldigt kreativ av mig så det passar mig som handen i handsken. 

3 Instagrambilder från plåtningen av Hannas egen bikinikollektion för Meloonpro som nyligen lanserades. 

Ett annorlunda heltidsjobb

Sedan drygt ett halvår tillbaka har hon jobbat med sina sociala medier på heltid. Modelljobb, kampanjer och samarbeten är idag en stor del av Hannas vardag och hon uttrycker en enorm tacksamhet för att hon får jobba med det hon gör. Hon berättar vidare att även fast hon älskar det hon gör och lever sin dröm så har det sina negativa sidor också. Hanna berättar bland annat att det ibland känns jobbigt att det är så stort fokus på utseendet och hur det är lätt att tänka självkritiskt och att jämföra sig med andra även fast man inte borde. Hon tar en klunk av sitt kaffe och tittar ut genom fönstret innan hon tar sats:

– Som influencer balanserar man hela tiden mellan att vara en riktig person och en slags reklampelare. Det läggs så stor vikt vid att visa upp en bra image i sina sociala medier att det kan vara lätt att glömma av vem man är egentligen. Jag tycker att jag har en bra balans och jag tycker att det är viktigt att visa mina följare att jag inte bara är ett skal eller bara är en influencer utan att jag också är en riktig person.

Vikten av att vara genuin

Hon berättar om hur hon själv har sett upp till influencers och tyckt att de är helt perfekta, näst intill omänskliga, till dess att hon träffat dem och insett att de också är helt vanliga tjejer. Att förmedla någon perfekt bild av sig själv har aldrig varit ett alternativ för Hanna.

– Jag försöker sprida mycket kärlek och visa att allt inte är så perfekt som det kanske verkar vara. Self-love är något som jag tycker är jätteviktigt och det brukar jag ofta försöka prata om i mina kanaler, ofta på Instastory.

Två exempel på Instastories där positiva budskap lyfts fram.

Hanna ler stort när jag frågar henne om vad hon får för respons av sina följare och hon talar om att hon har världens bästa följare som bara sprider kärlek. Hon anser sig vara lyckligt lottad då hon vet att många andra i branschen får mycket elaka kommentarer. Det går att ana en viss irritation i rösten när hon säger att det verkligen inte är så lätt eller så glamouröst att vara influencer som många verkar tro.

– Det jag väljer att visa upp i mina sociala medier bara är en liten del av mitt liv. Många verkar tro att influencer-yrket är världens slappaste jobb där alla bara dricker drinkar, äter god mat, besöker häftiga platser och fotar lite men så är det verkligen inte. Det är oerhört mycket jobb som ligger bakom allting. Vi är alltid uppkopplade och vi är aldrig lediga, inte ens när vi är på semester.

Dessa bilder är hämtade från Hannas Instagram och enligt Hanna ligger det flera timmars arbete bakom varje bild. Det är alltså inte bara att ta en bild och trycka på publicera.
 

Världen som arbetsplats

Med ett stort leende konstaterar hon att hon var ute och reste 17 gånger under förra året men att hon inte var ledig och bara kunde njuta av att bara vara en enda dag. Det ständiga planerandet och jakten på bra bilder till de olika sociala plattformarna gör det svårt att slappna av och vara hundra procent närvarande. Hon kliar sig på armen och berättar att detta är något hon verkligen ska försöka bli bättre på under 2019. Att vara närvarande. 

– Det bästa med mitt jobb är helt klart friheten. Jag kan jobba när jag vill och vart jag vill. Jag kan resa jorden runt om jag vill eftersom jag själv bestämmer om jag ska jobba från min säng hemma eller från en strandsäng på Bali. Som jag ser det är friheten är både en gåva och en förbannelse för det är svårt att dra gränser mellan jobb och fritid. Det är lätt att de flyter ihop.

Att hitta en bra balans mellan livets alla olika delar är enligt Hanna ett pussel och det är inte alltid hon känner att hon lyckas. Hon tycker att jobbet som influencer och de otaliga timmar hon spenderat på sociala medier lärt henne mycket och hon har ett par knep som hon vill dela med sig av. 

Hannas feel-good-lista:

  1. Avfölj de konton som får dig att må dåligt och följ bara de som genuint inspirerar dig och gör dig glad.
  2. Kom ihåg att allt inte handlar om hur du ser ut. Du är inte är ditt utseende. Det är din personlighet, ditt tankesätt, ditt hjärta och hur du är mot andra människor som gör dig till den du är. Glöm aldrig det.
  3. Omringa dig av människor som ger dig energi och behandla dig själv som du behandlar någon du älskar. 

Att vara trygg i sig själv är enligt Hanna oerhört viktigt, oavsett vem man är eller vad man gör. Genom att ha ett positivt tänkande, våga testa nya saker och att köra sitt egna race kommer man långt.

– Jag tror att när man ser tillbaka på sitt liv så ångrar man inte det man gjorde, utan det man inte gjorde.

Framtiden för influencers ser ljus ut

Beslutet att kasta sig in i den relativt nya branschen och börja jobba som influencer är enligt Hanna ett av de bästa besluten hon har tagit i sitt liv. Hon ser ljust på framtiden och tror på det nytänkande sättet att marknadsföra som influencer-branschen har tagit fasta på. Reklam finns överallt och mycket visar på att människor, speciellt den yngre generationen, uppskattar att få marknadsföring direkt från de man själv följer och kan relatera till.  

Hanna hoppas att de som fortfarande tvivlar på de unga tjejer som jobbar som  influencers kommer att ändra sin uppfattning och till de som tycker att yrket låter spännande och kanske vill testa på det vill hon skicka med sina bästa tips för att lyckas. Lyssna på tipsen här nedan:

Hannas sociala medier:

Instagram: @hannaschonberg
YouTube: Hanna Schönberg
Blogg: Hanna Schönberg

Samtliga Instagrambilder är hämtade från Hannas Instagram och är publicerade med tillstånd.

Olivia Sundling

Related posts