COVID-19 KULTUR 

Att vara reseledare under en pandemi – yrket som fick hålla i, hålla ut och hålla avstånd

Solen har precis gått upp över horisonten på Kamala beach. Gatorna ekar tomma och kvar syns endast resterna från gårdagens firande av det nya året. Det är årets första dag och för många har firandet slutat för bara några timmar sedan, men för reseledaren Amanda Svensson har dagen precis börjat. Klockan är 05:00 och längst fram i transferbussen sitter Amanda i sin gula uniform på väg till flygplatsen för att välkomna nya gäster till den populära semesterdestinationen Thailand. 

Det var för tre år sedan som Amanda Svensson valde att lämna Sverige och sin hemstad Kristianstad för att flytta utomlands och börja arbeta som reseledare för resebolaget Ving. Ett val som skulle bli hennes bästa val någonsin och framför henne väntade ett äventyr som hon sent skulle glömma. Under de tre åren som hon har spenderat utomlands har hon arbetat sex säsonger på olika destinationer runt om i världen. På Rhodos, Gran Canaria, Mallorca, Vietnam och nu i Thailand. Hon har arbetat både som reseledare, som trafikansvarig på flygplatsen och som kundtjänstmedarbetare. 
– Alla arbetsområden och destinationer har sin egen charm, men de har också varit utmanande och utvecklat mig på olika sätt. Den största utmaningen jag har varit med om är dock den som pågår just nu, coronapandemin. 

En av arbetsuppgifterna som reseledare är att besöka gästerna ute på hotellet

”Chefen kom inspringandes på kontoret i ren panik och skrek att Vietnam kommer att stängas ner, bara några minuter innan vi skulle ta oss till flygplatsen”

I mars 2020 var Amanda inne på sin fjärde säsong och arbetade i Vietnam, på ön Phu Quoc. En tropisk destination full av kultur, historia och vacker natur, men som inom några veckor tvingades evakuera hem alla sina gäster. Amanda hade arbetat på Phu Quoc sedan november året innan och vid tidpunkten som pandemin bröt ut över destinationen skulle hon och en kompis ta flyget upp till Hanoi på semester. Precis innan de skulle ta sig till flygplatsen publicerades informationen om att smittan var allvarlig och hade spridit sig till Vietnam, och semestern blev aldrig av. All transport in i landet började förbjudas och redan dagen därpå ställde alla resebolag in sina sista flyg till destinationen. Ingen visste om, hur eller när de sista resenärerna som var kvar på plats skulle få komma tillbaka hem igen. Ovissheten gjorde att de drabbades av panik och resebolagen gjorde allt i sin makt för att finna en lösning, både för resenärerna men även för sig själva. 

”Det hade börjat spekuleras om något främmande virus vid namn Corona, men det var ingenting som vi oroade oss över just där och då”

Veckan därpå reste de sista resenärerna hem från Vietnam, tillsammans med reseledarna. Samma natt som de skulle resa hem infördes UD:s avrådan från icke-nödvändiga resor till alla världens länder för att minska smittspridningen. 
– Vi åkte transferbussen med gästerna till flygplatsen och efter att vi hade hjälp dem med att checka in, gick vi själva iväg och bytte om från vår uniform och satte oss på samma plan hem. 

När Amanda kom hem till Sverige igen blev hon erbjuden ett heltidsjobb som kundtjänstmedarbetare i hennes hemstad Kristianstad. Ovissheten om hon skulle få komma tillbaka till arbetet som reseledare höll i sig under hela 2020, då läget fortfarande var oklart för om utlandsresorna skulle börja säljas igen. Under första veckan på 2021 hade Amanda fått nog av den svenska kylan och bestämde sig för att kontakta Ving för att höra om hon kunde få komma tillbaka till företaget till sommaren igen. Svaret hon fick var glatt överraskade, hon skulle få komma tillbaka till Rhodos igen där hon spenderade sin första säsong. 

Amanda tillsammans med några av hennes kollegor från säsongen på Rhodos 2021

På Rhodos fick Amanda testa på hur det var att arbeta som reseledare mitt under en pandemi. Välkomstmöten, service på hotellen och att guida utflykter var inte längre några arbetsuppgifter som stod på schemat och rutinerna kring kundbemötandet hade förändrats. 
– Arbetet innan och efter pandemin har sett helt annorlunda ut. Vi har inte längre samma personliga kontakt med gästerna och det är mycket mer administrativt arbete nu än förut. En stor del av arbetet som guide är att få interagera med gästerna, att få möta dem under deras semester och skapa relationer med dem, vilket har begränsats en del nu. Det är genom mötet med gästerna som jag har fått möjlighet att utvecklas och utmanas inom det här yrket, och det är också det jag saknar mest. 

Förutom att interaktionen med gästerna begränsades så var det även krav på att använda munskydd i offentliga sammanhang och i alla möten med gästerna. Kravet gällde både på flygplatsen, på hotellen, i kollektivtrafiken och även inomhus i affärer och på restauranger. Trots att det fanns restriktioner att följa och att resan dit var lite annorlunda än vad den brukar vara, förklarar Amanda att hon ändå upplevde att gästerna uppskattade deras semester mer då än tidigare.
– Jag tror att längtan efter att få resa utomlands efter så lång tid gjorde att gästerna var väldigt glada över att äntligen få komma iväg. De gästerna som jag hade kontakt med var alla nöjda över deras vistelse och många var också positivt överraskade över hur lätt det faktiskt var att resa, trots att vi befann oss i en pandemi. Det kändes som ett kvitto på att man hade gjort ett bra jobb. 

Det kanske är en klyscha att säga att man reser utomlands för att hitta sig själv, men så var det verkligen. Jag hittade inte bara nya sidor hos mig själv, utan jag insåg även vad jag vill arbeta med inom den närmsta framtiden

Idag befinner sig Amanda på semesterorten Kamala i Thailand. Hon flyttade dit i november förra året och har sedan dess haft tid att upptäcka och lära känna destinationen. För att kunna erbjuda gästerna så bra service och kunskap som möjligt om det resmålet som de åker till, får guiderna i början av varje säsong några introduktionsveckor. Då får de chansen att åka på roadtrips, besöka alla hotell, åka på båtturer och leta efter fina stränder och smultronställen som de sedan kan tipsa gästerna om när de anländer till destinationen.

Utsikten över poolområdet på ett av de hotellen som Amanda arbetar på

När jag frågar Amanda om hennes framtidsplaner ler hon stort och säger att det här absolut inte är hennes sista säsong. Resandet, arbetet utomlands och utmaningarna hon har ställts inför under de senaste åren har fått henne att inse att det är det här som hon vill arbeta med inom den närmsta framtiden. Hon vill fortsätta att utmana sig själv och arbeta sig uppåt inom företaget. Till sommaren ska hon arbeta som Service Manager, vilket innebär att hon kommer ha ansvar över ett team med medarbetare där hon kommer att vara deras närmsta chef. Det är ett stort steg mot hennes nästa mål som är att bli Destination Manager, där man har huvudansvaret över en hel destination och alla parter som det innefattar. 
– Jag är otroligt nervös och spänd över framtiden, hur den kommer att se ut och var den kommer att ta mig. Det speglar också en stor del av hur det är att arbeta som reseledare, ingen dag är den andra lik och du har ingen aning om hur dagen kommer att sluta eller vilka motgångar och medgångar som du kommer att möta längst vägen. Trots att jobbet är krävande och tufft ibland, skulle jag inte vilja byta bort det mot någonting annat.

Related posts